מטרתנו


"להעניק מענה קצר ולעניין, בעל תרומה ממשית והשפעה לטווח ארוך תוך התאמה מלאה ומדוייקת וראיית המכלול"


החזון


"לתרום לכמה שיותר משפחות מסגרות חינוכיות יזמים/ות בתחילת דרכם, נשים ו...אנשים
לשפר ולקדם כל פרט ומסגרת- על שלל הגורמים והרבדים בהתאמה למטרות ופרמטרים אישיים !"

קרא אודותינו

מעצבים חינוך

כי החיים הם משחק ילדים

עיצוב/שדרוג כל חלל (גם) עם ילדים בגישה חוויתית ויצירתית

לכדי "סביבה מחנכת"© באמצעים חכמים ומעוצבים !

עוד על מעצבים חינוך

השימושון

!Here for you

Winter 2023

Education Magazine

חג וחגיגה 1-מסיבת גן

מסיבות וחגיגות במסגרת החינוכית. במאמר זה אנסה להציג הצצה מעינהם של ההורים, הילדים והמחנכים.


יעלו ויבואו... ההורים:

בקרב רוב ההורים חגיגה בגן מלווה באלמנט של התרגשות, ביכולת לקבל הצצה לעולמם של הילדים בביתם השני, הוא המסגרת.

הם יכולים לצפות בילדים באינטראקציות חברתיות, להתבונן ביחסים עם צוות הגן והילדים, להיות נוכחים ברגע מרגש, בהצגת למידות ויכולות ובתוצר עמלם עם הצוות והמפעילים.

להלביש את הילדים בבגדים חגיגיים, להתכונן ולצפות, לפגוש ההורים האחרים, להחליף מילה עם הצוות, חוויה משפחתית רצויה וברוכה.

באופן טבעי קיימים גם הורים שבעבורם החגיגות בגן הן סוג של מעמסה (במיוחד באם יש יתר מילד אחד במסגרת חינוכית). הם רואים בטריטוריית הגן את מקומם של הילדים ולא רואים צורך בהתכנסויות, ישנם כאלו שמבחינה אישית פחות מתחברים לאירועים חברתיים וכאלו שאינם חשים בנוח במצבים כגון אלו.

ישנם הורים המצפים להפקות וכוכבים וכאלו שהשתתפות הורים נדרשת מכל סוג שהיא ממש... לא נוחה בעבורם לצד אלו שרק ממתינים לפצוח בריקודים.


ה י ל ד י ם

בעבור הילדים מתחילות ההכנות עם הצוות בתקופה קודם המאורע. הם למדים, מטמיעים, מתרגלים, מתחילים לזמזם מנגינות חדשות וקטעי שירים, למדים אודות שיתוף פעולה, חווים תחושת חלק משלם, חווים בניה, סבלנות, דחיית סיפוקים ובעיקר...חוויה ויצירה.

בעבור רוב הילדים מדובר בנקודת ציון, אירוע מיוחד שכן ההורים מבקרים בטריטוריה האישית שלהם ומגיעים לחוות אותם ולהציץ בפרי עמלם.

התרגום של כל ילד את המפגש יכול להיות שונה :

ישנם ילדים שיתרגמו את המפגש לסוג של מופע בו ישמחו להציג הכישורים שרכשו.

ישנם כאלו שהמפגש עם כלל ההורים, ללא ספק אופי שונה מן היומיום בגן, עשוי להקשות על התנהלותם, הם עשויים להגיב בביישנות, הסתגרות, היצמדות להורה או להיות פעילים יתר מהתרגשות להביע תנועתיות יתר או בלבול, לשתף פעולה בהתלהבות או לשבת כמתבוננים על המתרחש. שלל תגובות לנוכח הסיטואציה שוברת השיגרה.


צוות המסגרת

בעבור הצוות מתחילות ההכנות לפחות כמספר שבועות לפני האירוע :

חשיבה אודות התוכנית, קביעת מועד, רכישות, הכנות אביזרים, תאום עם מפעילים, הכנת הילדים לבאות מבחינת שיתרחש ומבחינת התוכנית האומנותית. קישוט הגן, חלוקת תפקידים, תשורות, שירים, ריקודים, תכנים, יצירות.... וכל אלו תוך מחשבה על טובת הכלל ואופי הקבוצה ותוך התרגשות גדולה!


נקודות למחשבה

כדאי להבין שקיימים סוגים שונים של הורים, סוגים שונים של ילדים ומחנכים ואופי שונה של קבוצות. להשתדל להבין כי הסיטואציה מרגשת ושונה מן השגרה בעבור הילדים ויכולה להביא להבעת מגוון תגובות.


רצוי לתת מקום לכל רגש, גם אם אתם יודעים שהילדים יודעים את כל התנועות והשירים. התעסקות יתר וניסיון לעודד לשתף פעולה עלול ליצור את ההיפך, אמפתיה מקומית ופנייה אחת בסימן שאלה לילד לברר רצונו לשתף פעולה, בדרך כלל מספיקים כדי להעביר מסר מקבל ומכבד לצד מעודד.


לזכור כי הסיטואציה שונה – הורים רבים בשטח הגן, הוא טריטוריית הילדים, את חלקם אולי אף חלק מן הילדים אינם מכירים, תנועה שונה, אווירה שונה... כך שכל שיתוף פעולה מאוד... מוערך ואיננו ברור מאליו כלל!


לנסות לראות את המטרה הגדולה: לחוות יחד מאורע אשר אינו תלוי במידת ה"כוכבות" של הילד, כל ילד והקצב האישי שלו, התגובות האינדיווידואלית שלו, כולן ברוכות ומקובלות.


בכדי למזער התרגשות ועוצמת התגובות ניתן לוודא תנאים פיסיים נוחים ככל הניתן, עייפות, רעב, אי נוחות כל שהיא ואפילו צורך בשימוש בשירותים עשויים להשפיע.


להשתדל לזכור ולהעריך את כלל... המעורבים: הילדים- אודות שיתוף הפעולה הלא ברור מאליו והאירוח בעולמם הפרטי, הצוות- אודות ההשקעה ארוכת הטווח והרצון הטוב, ובכלל בגלל שהם המחנכים של ילדינו, עוד הזדמנות לומר להם תודה, פשוט על שהם שם למענם!

ההורים – אודות הנכונות, שיתוף הפעולה, החיוכים, פינוי הזמן, ההגעה וההתרגשות!


לסמוך על צוות הגן כי מיטיב להכיר את קבוצת הילדים המסוימת כקבוצה וכי יטיבו להתאים לאופי הפעילות: זורמת, הורים וילדים, ביטוי של למידות הילדים, גם וגם...

לכל קבוצת ילדים בכל שנה ובכל נקודת זמן אופי משלה ומורכבת משלל פרטים צבעוניים, הילדים שלנו.


כדאי לשתף פעולה לטובת המעמד והילדים ולקבל תגובות שונות של הורים מכורך היותם אנשים שונים.


" כל מה שתבקש תוכל..." – לעודד את הילדים, להתרגש עימם ולהעביר מסר ברור של אהבה (גדולה!) ללא תנאי.


מומלץ לעבד את החוויה בבית וללמוד הורה את ילדו ובחזרה, לשתף, להביע, לשקף ולהתגאות!


ליהנות! לנסות למצוא כמה רגעים להניח המצלמה בצד ולצלם עם הראש והלב,

לעודד במחיאות כפיים, לגמוע כל רגע מתוק לצד ילדיכם ופשוט... להתמוגג!


שיהיה שמח ומאוד... מואר!

בהנאה לכולם!


מירב אגם-גבריאל   בעלת הורים ונהנים/מחנכים ונהנים  (משנת 1999)  וסטודיו MONOdesign ליצירת חללים חכמים: חינוכיים, מסחריים, פרטיים ומיצגים פורצי דרך בגישה חדשנית.

מרצה בכירה ויועצת להורים, אנשי חינוך, ילדים, יזמים.ות וא.נשים - מאמנת אישית ומשפחתית מוסמכת - מעצבת רב תחומית, מומחית בעיצוב מסגרות לגיל הרך וחללים (גם) לילדים בגישה חינוכית ייחודית - מלווה ומנחה בכירה למסגרות חינוכיות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי - מרצה רב תחומית - בעלת קליניקה פרטית - רעיונאית- יוצרת - יזמת - אשת רוח - תלמידה של החיים - רעיה ואם.

*חלק מתכני האתר כתובים בלשון זכר למניעת סרבול, אך מכוונים כמובן לשני המגדרים.