מטרתנו


"להעניק מענה קצר ולעניין, בעל תרומה ממשית והשפעה לטווח ארוך תוך התאמה מלאה ומדוייקת וראיית המכלול"


החזון


"לתרום לכמה שיותר משפחות מסגרות חינוכיות יזמים/ות בתחילת דרכם, נשים ו...אנשים
לשפר ולקדם כל פרט ומסגרת- על שלל הגורמים והרבדים בהתאמה למטרות ופרמטרים אישיים !"

קרא אודותינו

מעצבים חינוך

כי החיים הם משחק ילדים

עיצוב/שדרוג כל חלל (גם) עם ילדים בגישה חוויתית ויצירתית

לכדי "סביבה מחנכת"© באמצעים חכמים ומעוצבים !

עוד על מעצבים חינוך

השימושון

!Here for you

Winter 2023

Education Magazine

למה "לא"?

​נקודות למחשבה אודות המילה "לא" או "כן" כדרך חינוך

 "..לא סתם, הכל פה מסתובב לא סתם..." אמיר דדון


"לא" ו "אסור" ו"אל"

"לא לזרוק" , "לא לריב",  "לא לבכות", "אל תקפוץ", "אסור להכניס לפה"... מוכר?

מתי נשמע? בעקבות מה?  כמה?  ביום, בשבוע, בכלל?

ואולי, אפשר לעשות את זה קצת... אחרת?


כמה נקודות למחשבה אודות השימוש במילים המסמלות איסור:


1. "מים גנובים ימתקו, ולחם סתרים ינעם"  (משלי ט' 17)

ע"פ חז"ל כוונת הפסוק היא, שאדם העושה מעשה אסור מרגיש הנאה גדולה יותר מאשר אדם שעושה אותו מעשה בדיוק, כאשר המעשה אינו אסור.

ניסויים פסיכולוגיים רבים הוכיחו את נכונות השערה זו ולענייננו, כל הנאסר על הילד, ייצור רצון עז יותר לעשותו ולנסותו.


2. שימוש יתר במילה "לא"  שוחק אותה, היא מאבדת מערכה ולמעשה לא נשמעת באוזני הילדים.


3. האם ניסינו פעם לחשוב מנקודת מבטו של הילד?

לקרוע ולחתוך יכול להיות ממש מהנה (מה גם שמפתח את המוטוריקה העדינה...), לקפוץ על המיטה של ההורים זה פשוט כיף אמיתי ולעיתים, המשחק שנמצא אצל חברי היקר ממש קורץ לי, ו...עכשיו.


אז מה עושים? לא אומרים "לא"? הכל מותר ואפשר?

איך אומרים לא אפקטיבי? איזה מסר מועבר לילד, איזה מסר נרצה להעביר?


4. מתי חשוב לומר "לא"?

ראשית כאשר מדובר בנושאי בריאות, בטיחות ובטחון:

לא לרוץ לכביש!  לא נוגעים בחשמל! לא נוגעים בחפצים לא מזוהים ברחוב! וכו'

וכן, במקומות בהם רוצים להציב גבול ברור, כל משפחה ומערכת החוקים והגבולות שלה: "בבית שלנו לא מקללים" , 

"בבית שלנו לא אוכלים מול הטלוויזיה"...


5. האם הוסבר לילדים למה לא?

מהי סיבת האיסור? מהן ההשלכות?

למה הסכין מסוכנת? למה לא קורעים ספר? או למה לא מסתובבים לבד עד השעות הקטנות?

למה לא מטפסים על כסא גבוה? מסוכן? למה ומה משמעות המילה "מסוכן" ?

חד?  חם?  ניתן ליפול?  עלולים להתחשמל?   למה?


6. האם ניתנה לילד אפשרות אחרת?

בשלב הלמידה הראשון והבסיסי : "בספר מעיינים" , "בכפית משתמשים לאכילה" , "יושבים על הכסא"  ועד חוזרים בשעה X"....


7. ובשלב הבא: האם ניתן לפתח יחד עם הילד דרכים שונות ומגוונות?

דרכים מתוך עולמם הפנימי והפרטי של הילדים, שיתאימו להם, כאלו שיעודדו חשיבה יצירתית וסקרנות בריאה,

שימוש בדרכים שכאלו יכול לפתח בילד תחושת יכולת ונחיצות, מאפשר חווית הצלחה וקבלת פידבק חיובי, מאפשר הקשבה הדדית ולמעשה ...מאפשר קשר. 


8. ובהמשך ישיר... שפת ה"כן" , מה כן לעשות? או חלופות:

"לא לטפס על הכיסא" –  על הכיסא יושבים

"לא לקרוע את הספר" –  בספר מעיינים / קוראים / מדפדפים...

"לא להרעיש"  -  לדבר בנחת

"לא לקלל" - אצלנו מדברים בנימוס

"לא עד מאוחר" – לחזור עד שעה X


ובשלב המתקדם: 

"לא לקפוץ על המיטה" > על המיטה ישנים > על הרצפה ניתן לקפוץ כמו צפרדע, על מה עוד ניתן לקפוץ? אילו עוד בעלי- חיים קופצים ? והלאה, והלאה...


להפוך את ה"לא" להזדמנות ללמידה לצעירים כלמתבגרים...

גם אם לא באותו מועד, הרי לא תמיד יש פנאי, רצון או סבלנות,

כדאי לנסות מידי פעם, לפעמים.


9. תשומת לב לגיל הילד, יכולת שפתית, רמת הבנה, מוכנות, פניות...

ככל שהילדים צעירים חשיבתם מופשטת ויש צורך ביותר המחשות והדגמות.


10. כוונה, נימה ואמונה של ההורה.

כשמגיע זמן ה "לא" האמיתי, זה שרוצה להעביר מסר חד וברור, לקבוע גבול, קו אדום או לסמל איסור,  

ע"מ שהמסר יתפרש כפי שאנו חפצים כדאי לחשוב: האם אנו מאמינם באמונה שלמה שזה פשוט אסור?

האם אנו מעבירים את המסר בנימה המתאימה – רצינית ומתכוונת?

האם השגנו את המטרה?


הילדים, מיצר הסקרנות הטבעי והבריא הטמון בם, מנסים ומתנסים, חוקרים ומגלים את העולם, זורקים על הארץ ומאזינים לצלילים, צופים בהשלכות לפעולות שהם נוקטים 

(אמא או אבא מרימים בכל פעם שאני משליך, משחק נחמד...") 

בואו ננסה לחשוב יחד כיצד נוציא מן המצב את המיטב? בכל גיל ובכל שלב התפתחות!


כל אחד והקצב שלו, לאט ובשלבים, בדיוק כפי שנרצה ל...חנך ילדים!


בברכת הורות קלה , מהנה ויצירתית,

הורים ונהנים/ מחנכים ונהנים 


מירב אגם-גבריאל   בעלת הורים ונהנים/מחנכים ונהנים  (משנת 1999)  וסטודיו MONOdesign ליצירת חללים חכמים: חינוכיים, מסחריים, פרטיים ומיצגים פורצי דרך בגישה חדשנית.

מרצה בכירה ויועצת להורים, אנשי חינוך, ילדים, יזמים.ות וא.נשים - מאמנת אישית ומשפחתית מוסמכת - מעצבת רב תחומית, מומחית בעיצוב מסגרות לגיל הרך וחללים (גם) לילדים בגישה חינוכית ייחודית - מלווה ומנחה בכירה למסגרות חינוכיות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי - מרצה רב תחומית - בעלת קליניקה פרטית - רעיונאית- יוצרת - יזמת - אשת רוח - תלמידה של החיים - רעיה ואם.

*חלק מתכני האתר כתובים בלשון זכר למניעת סרבול, אך מכוונים כמובן לשני המגדרים.