מטרתנו


"להעניק מענה קצר ולעניין, בעל תרומה ממשית והשפעה לטווח ארוך תוך התאמה מלאה ומדוייקת וראיית המכלול"


החזון


"לתרום לכמה שיותר משפחות מסגרות חינוכיות יזמים/ות בתחילת דרכם, נשים ו...אנשים
לשפר ולקדם כל פרט ומסגרת- על שלל הגורמים והרבדים בהתאמה למטרות ופרמטרים אישיים !"

קרא אודותינו

מעצבים חינוך

כי החיים הם משחק ילדים

עיצוב/שדרוג כל חלל (גם) עם ילדים בגישה חוויתית ויצירתית

לכדי "סביבה מחנכת"© באמצעים חכמים ומעוצבים !

עוד על מעצבים חינוך

השימושון

!Here for you

Winter 2023

Education Magazine

עצמאות ואחריות בילדים

אחרי תקופת דגירה של 9 חודשים, של התגלגלות מצד לצד וריצה לשירותים,

נולד הילד ויוצא מרחם אימו לאוויר העולם, אחר חיבור מוחלט, מלא ומושלם.

חבל הטבור מתנתק, עצמאות ראשונית, שלב, הוא נושם לבד, ונפרד מן הרחם שהגנה עליו.

יכולותיו אט, אט מתפתחות, חושיו מתחדדים, הוא זוחל בעולם וחווה תחושות ורגעים,

מושקה ומוזן בחום מסביבתו, מתחיל לטוות סביבו חוטים דקיקים של משי אישיותו.

הוא מקיף עצמו באיטיות בחוט משובח וייחודי, העשוי ממה שלמד והסיק באופן וסגנון בלעדי.

חוט ועוד חוט, שכבה אחר שכבה, הוא טווה סביבו מסגרת, הגנה, שכבות של אהבה.

הוא מתכנס לכדי אישיות ייחודית, ואם מאפשרים לו, כזו מבחירה והתנסות אישית.

שוהה בתוך עצמו ומתפתח, את שריר הכנפיים מצמיח ומותח,

נע ונד, נחבט ונחבל מן הדפנות, מפתח תוך אימון כישורים ויכולות.

בבוא היום מתחיל לבקוע איבר אחר איבר, כנף אחרי כנף ומשקיף, לעבר הר,

ההר הנשקף, חייו , הר האתגרים והתנסויות, מסע מיוחד של חיים, הכרות עצמית וחוויות,

מצוייד בהמון... צוף וכלים שרכש בעצמו,  הוא מוכן לדרך, החיים מחוץ לבית אביו ואמו....


יציאה לעצמאות הינה מורכבת ולא ברורה מאליה, היא יכולת נדרשת, מתבקשת ורצויה.

העצמאות מביאה עימה רווחים, ומחירים, מעלה סוגיות כמו: האם אותה נותנים, מקבלים או לוקחים?  

היא בהחלט אחד הכלים שנרצה לצייד את הילדים למסע חייהם, יכולת שתשרת אותם, תאפשר ואף תגן עליהם. מכאן שניתן לפתח אותה בכל גיל, רצוי ככל המוקדם, בהדרגה, סבלנות והבנה של כל שלב.

הילדים עוברים היפרדות הדרגתית מסימביוזה מוחלטת עם האם ולאחר מכן עם ההורים,

תלויים לחלוטין בהוריהם בהזנה, טיפול, דאגה לחום גוף תקין, למידה, קבלת תחושות של בטחון, הגנה, הקשבה, חום, אהבה ועד עצמאות הולכת ומתפתחת.

אט, אט הם מפתחים ומשכללים יכולותיהם, חוקרים, מגלים ומתפתחים. בגיל מסוים מתחילים לחוש תחושה חיובית של יכולת, רצון "לבלוע את העולם" לחוות ובאופן טבעי נתקלים בגבולות ואיסורים. 

הילדים נמצאים בשלב מבלבל של יכולת וגדילה מול הגבלה , שלב אשר בא לידי ביטוי שונה בגילאים השונים החל מרגע הופעתו הראשונית :

"אני יכול וגדול , אז למה לא הכל? אני גדול או קטן? כמה גדול? מצד אחד אני גדול מספיק כדי לבצע פעולות לבד אבל לא מספיק גדול כדי להתמודד עם אחרות?"

עשייה עצמאית מגלמת בתוכה רווחים עצומים לילדים ששואבים ממנה כוחות, את היכולת לתרום, ליטול חלק, לחוש גדולים ויכולים. יחד עימה מגלים הילדים את האחריות הנלוות, המחויבות וההיפרדות מחלקים ילדיים בשלבים.

כמו הילדים צריכים גם ההורים "לוותר" על תפקידים מסוימים, על חלק מן הטיפול, לשחרר חלקי אחריות, לצפות בילדיהם גדלים ואולי קצת מתרחקים, לוותר על גבולות ופרטיות שאט, אט מציבים גם הילדים. הם צריכים לוותר על אופן ביצוע שלא יהיה בהכרח בדיוק כמו זה שלהם ו"לוותר" על חלק מן הרווחים הגלומים בטיפול ההורי.

לצד אלו הם מאמנים את הילדים לבחירות עצמאיות, מכינים את ילדיהם לחיים תוך הקניית יכולות נדרשות, מאפשרים מגרש משחקים חיוני לאימון ובחינה ומעל לכל צופים בילדיהם צומחים, גדלים והופכים לאותם אנשים קטנים גדולים שרצו שיהיו....


כמה רעיונות למחשבה על התהליך, ניתן להתאים לכל גיל:

1. מערכת הדדיות: ההורים מאפשרים ו"משחררים" תפקידים, הילדים נוטלים לאחריותם.

2. להכין מראש: לשתף ולהודיע טרם ביצוע כל מהלך לקראת הקניית עצמאות ומתן אחריות.

3. לבדוק אחרי זמן שנקבע מראש את תחושות הילדים, אם היה קשה היכן ומה ניתן לעשות על-מנת להתמודד ביעילות והנאה.

4. לתת מקום לרצון לעצמאות לצד מקום לדחיית שכזו.

5. לעודד, לעודד, לעודד!

7. להעניק משוב: התייחסות ספציפית שיש בה כדי לשפר את פעולת הילד מתוך רצון ומוטיבציה  (ראו מאמר משוב מול ביקורת).

8. יצירתיות! אופן הביצוע יכול להיות יצירתי וחוויתי בכדי לאפשר למידה חיובית ומשמעותית.

9. לאפשר תרומה ושיתוף פעולה: ליטול חלק במטלות הבית ובתחומי אחריות רחבים יותר תוך בחירת מטלות ותחומי אחריות.

10.לאט ובשלבים!


הזינו אותם בעלי התות שלכם, בכל הטוב והנתינה,

שיטוו סביב אישיותם הייחודית חוטים של מתנה.

תנו להם להיות גלמים, להכיר עצמם ולבנות אישיותם,

להקשיב, להתבונן, להסיק וללמוד על עצמם.

אפשרו להם לעיתים להיחבט, לכאוב גם אם זה כואב וצובט בפנים,

הרשו להם לפתח את שרירי הכנפיים, שיהיו צבעוניות ומלאות גוונים.

המשיכו להיות שם בשבילם, לעודד, לחבק לאהוב,

לדעת שכמו שהם זה מוצלח, נכון וטוב.

המשיכו להיות הבית שלהם, המקום ממנו הם עפים,

המקום שתמיד... מלווה אותם, המקום שאליו הם... שבים...

שיהיה בהנאה!!!


מירב אגם-גבריאל   בעלת הורים ונהנים/מחנכים ונהנים  (משנת 1999)  וסטודיו MONOdesign ליצירת חללים חכמים: חינוכיים, מסחריים, פרטיים ומיצגים פורצי דרך בגישה חדשנית.

מרצה בכירה ויועצת להורים, אנשי חינוך, ילדים, יזמים.ות וא.נשים - מאמנת אישית ומשפחתית מוסמכת - מעצבת רב תחומית, מומחית בעיצוב מסגרות לגיל הרך וחללים (גם) לילדים בגישה חינוכית ייחודית - מלווה ומנחה בכירה למסגרות חינוכיות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי - מרצה רב תחומית - בעלת קליניקה פרטית - רעיונאית- יוצרת - יזמת - אשת רוח - תלמידה של החיים - רעיה ואם.

*חלק מתכני האתר כתובים בלשון זכר למניעת סרבול, אך מכוונים כמובן לשני המגדרים.